Out of the Blue | Fast Collect - Blue Legal

Out of the Blue | Fast Collect

In de serie bijzondere zaken of personen deze keer onze klant Prestiges BV. Er werd al lang gewacht op de betalingen van een debiteur, in totaal inmiddels bijna € 87.000. Prestiges BV hoorde al een half jaar het ene mooie verhaal na het ander. Van ‘de boekhouder is ziek’ en ‘we hebben een grote investering gedaan om een hele lucratieve nieuwe klant te bedienen’ tot ‘door de Brexit betalen onze klanten later’.

Toen de debiteur blinkend van trots in een magazine stond naast zijn nieuwste aanwinst, een Porsche 911, was de maat echt vol. Aan ons werd gevraagd om direct in actie te komen en de vorderingen zo snel mogelijk te incasseren. In dit soort zaken is het belangrijk om snel actie te ondernemen. Dat hebben we dus ook gedaan. De Porsche was niet direct te traceren en bovendien vergt het beslag leggen op roerende zaken veel tijd en kosten. In dit geval kende onze klant een aantal bedrijven aan wie zijn debiteur leverde. Daarom hebben we gekozen om beslag te leggen bij twee van die klanten. Dit worden ‘conservatoire derdenbeslagen’ genoemd. Nadat dit conservatoir beslag is gelegd, moet er wel binnen 14 dagen een incassoprocedure worden gestart, anders vervalt het beslag. Druk op de ketel dus.

Maar zoals vaak is het tot die procedure nooit gekomen. Zodra de debiteur hoorde dat er beslag was gelegd bij zijn klanten, was de wereld te klein. ‘Schandalig’, ‘U maakt mijn bedrijf kapot’ en ‘laster en smaad, ik stap naar de politie’. Jaja, die kennen we allemaal al. We hebben uitgelegd dat hij dat vooral moest doen, hoe de procedure bij de rechter zou verlopen, wat de kosten inmiddels waren en wat de procedure zou gaan kosten. De debiteur wilde zo snel mogelijk betalen en wilde dat wij zijn klanten zouden melden dat het een misverstand was. ‘Ik zit namelijk niet te wachten op vervelende vragen van mijn klanten’. Het betalen mocht hij zelf doen, net zoals de uitleg geven aan zijn klanten. Nadat op dezelfde dag het volledige bedrag, inclusief alle kosten, betaald waren, zijn de derdenbeslagen opgeheven. Tot slot heeft Prestiges BV de overeenkomst met de debiteur opgezegd: zulke klanten kosten uiteindelijk altijd meer dan dat ze opleveren.

Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat
1
Heeft u zakelijke vragen? Neem contact met ons op.