De wereld verandert permanent, en bedrijven en organisaties moeten zich permanent aanpassen. Groei, inkrimping, wijzigen, verhuizen, andere processen, etc. Soms is reorganiseren daarbij onvermijdelijk. Altijd raakt het medewerkers. En niet alleen de medewerkers die zullen moeten vertrekken, maar juist ook achterblijvende werknemers bij een reorganisatie. Vaak wordt veel te veel gefocust op die eerste groep, terwijl de medewerkers die blijven het werk zullen moeten doen in de toekomst. De blijvende werknemers zullen met argus-ogen kijken hoe de reorganisatie bij het bedrijf wordt aangepakt en zullen het gevoel van veiligheid moeten behouden. Een goed, strak reorganisatie plan van aanpak en heel duidelijke communicatie is dan van levensbelang!
Die goede aanpak, die slimme strategie, een reorganisatieplan opstellen, een afspiegelingsbeginsel voor het UWV maken en deskundig advies voor uw reorganisatie, dat zijn onze specialisaties. Voor onze specialisten is reorganiseren vaak minder ingewikkeld dan velen denken. Het is wel een ingrijpend besluit dat belangrijk is voor de gehele onderneming. Maar hoe pakt u dit aan? Op deze pagina zetten wij alles op een rijtje, zodat u zich goed kunt voorbereiden en een goed beeld heeft van het reorganisatieplan van aanpak, een reorganisatieplan opstellen en de doorlooptijd van het reorganiseren bij uw bedrijf.
We beginnen bij het begin van een reorganisatie plan van aanpak; het formele besluit tot reorganiseren. Binnen de onderneming moet het besluit tot stand komen rekening houdend met alle stappen, betrokkenen en rechten bij een reorganisatie en moet hier uiteindelijk goedkeuring op komen door bijvoorbeeld de ontslagcommissie van de CAO of de dienst Juridische Zaken van het UWV. Zo zijn er wat bepalingen die wij goed kennen. U moet onder andere voor het aanvragen van ontslag bij een reorganisatie bij het UWV zijn. Ook een afspiegelingsbeginsel is van belang. Het is dus belangrijk in een vroegtijdig stadium alle mogelijkheden en stappen in het reorganisatie plan van aanpak te onderzoeken. De juiste strategie kiezen is belangrijk, evenals de reorganisatie van uw bedrijf op correcte wijze aanpakken met een reorganisatieplan opstellen. Blue Legal helpt u verder met de reorganisatie van uw bedrijf, bijvoorbeeld met een sociaal plan of het afspiegelingsbeginsel.
Aanvragen voor ontslag van personeel bij een reorganisatie dient u in bij het UWV met ontslagformulieren A, B en C. Het kan zo zijn dat u voor die tijd al de vakbonden en/of de OR moet hebben gecontacteerd. In twee maanden keurt het UWV het goed of af, maar voordat u een aanvraag indient kunt u ook proberen of de medewerkers instemmen met ontslag door een overeenkomst voor vaststelling. Voor het vaststellen van de volgorde gebruikt u een afspiegelingsbeginsel.
Aangezien er regelmatig ingrijpende gevolgen zijn voor veel mensen door een reorganisatie, heeft het UWV bepaalde Uitvoeringsregels opgesteld aangaande het “ontslag wegens bedrijfseconomische redenen”. Het besluit moet op deze reorganisatie regels aansluiten en moet duidelijk onderbouwen wat de argumenten zijn voor de noodzaak tot reorganiseren. Ook zal het proces veel soepeler verlopen wanneer in deze voorfase al verschillende essentiële zaken, zoals de peildatum, bedrijfsvesting, eventuele herplaatsing, etc., onder de aandacht worden gebracht in het bestuur en tevens in de ondernemingsraad bij een reorganisatie in uw bedrijf. Dit zorgt later in het proces voor meer duidelijkheid. Ook het afspiegelingsproces is een belangrijk onderdeel. Een helder reorganisatieplan opstellen helpt bij een reorganisatie plan van aanpak.
Het is belangrijk om belangstelling te tonen voor de medewerkers die weggaan. Maar wij adviseren bij het reorganisatie plan van aanpak van uw bedrijf: wellicht is het nog belangrijker om (positieve) aandacht te besteden aan medewerkers die wel blijven na een reorganisatie. Er kan angst op de werkvloer ontstaan vanwege bijvoorbeeld baanonzekerheid. Dit leidt wellicht tot geringere betrokkenheid, minder loyaliteit, toename in (ziekte)verzuim, etc.
Hulp bij reorganisatie van uw bedrijf
Blue Restructuring: specialist in reorganiseren
In het kort, met goede voorbereidingen is een reorganisatie in uw bedrijf niet altijd lastig. Wij hebben op onze speciale Blue Restructering pagina meer informatie op papier gezet over het plan van aanpak, de bepalingen en het reorganisatieplan opstellen zodat het voor u nog makkelijker is. Wilt u meer blogs lezen over het onderwerp reorganiseren? Bekijk dan de blogreeks over “Reorganiseren: de blauwdrukken” waar we het onder andere hebben over het afspiegelingsproces.
Waar moet ik zijn?
Aanvragen dient u in bij het UWV met ontslagformulieren deel A, deel B, deel C. Een paar CAO’s hebben een aparte route, via de zogenaamde ontslagcommissie. We controleren deze stap in de reorganisatie altijd samen met u.
Hoe moet ik reorganisatie in mijn bedrijf aanpakken?
Kom voortijdig in actie/onderzoek wat mogelijk is: dat is belangrijk. Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Denk aan het bepalen van de juiste strategie met een reorganisatieplan opstellen volgens de bepalingen, de financiële omvang van het sociaal plan reorganisatie, de communicatie intern én extern (denk aan de ondernemingsraad), outplacement, het afspiegelingsproces en het precieze reorganisatie plan van aanpak en samenstelling voor bijvoorbeeld het reorganisatieontslag. Vaak betekent dat dat wij de reorganisatie voor het bedrijf doen, zodat directie en HR zich kunnen richten op het opzetten van de nieuwe organisatie en het vasthouden van de belangrijke medewerkers omtrent personeel bij een reorganisatie.
Wie moet ik raadplegen? U moet wellicht de vakbonden of de OR raadplegen bij het reorganiseren. Hierbij gelden strenge bepalingen, die niet alleen uit het arbeidsrecht voortkomen maar eveneens uit het medezeggenschapsrecht en met betrekking tot bijvoorbeeld de ondernemingsraad die betrokken is bij de reorganisatie. De financiële onderbouwing vraagt ook vaak input, bijvoorbeeld verklaringen, van een externe accountant. CAO’s kunnen verder specifieke instructies aanleveren voor bepaalde sectoren. Wij helpen u bij deze stappen.
Planning & doorlooptijd:
Strategiebepaling
evt. vakbonden/OR
+/- 1 mnd
Indienen deel A
vso aanbieden
binnen +/- 7 dgn
Deel B + deel C indienen
Aanvraag reorganisatie ontslag compleet
na 14 dgn
Toestemming UWV
Hoor/wederhoor
+/- 1 mnd
Planning & doorlooptijd:
Strategiebepaling
evt. vakbonden/OR
Indienen deel A
vso aanbieden
Deel B + deel C indienen
Ontslagaanvraag compleet
Toestemming UWV
Hoor/wederhoor
+/- 1 mnd
binnen +/- 7 dgn
na 14 dgn
+/- 1 mnd
Belangrijke termen bij het reorganiseren van een bedrijf
Dit is een overzicht met uitgangspunten met betrekking tot het collectieve ontslag. Dit reorganisatieplan is het middel voor communicatie met het UWV, de OR en de medewerkers.
De bedrijfseconomische reden
Voorgenomen bezuinigingsmaatregelen
Al genomen bezuinigingsmaatregelen
Prognose als wordt uitgegaan van een situatie waarin wel op loonkosten wordt bezuinigd en een situatie waar dat niet in gebeurt
Uitleg over de noodzakelijkheid
Overzicht van functies waar arbeidsplaatsen komen te vervallen
Verder is het goed om in een reorganisatie plan van aanpak een overzicht van de medewerkers bij een reorganisatie op te stellen met naam, functie, datum van indiensttreding en geboortedatum, ingehuurde en ingeleende krachten inbegrepen.
Wij adviseren bij de reorganisatie van het bedrijf deze informatie niet breed door de organisatie te verspreiden: het is vooral een document waarin alle relevante informatie staat en waaruit voor de formele stukken input gehaald kan worden. Het reorganisatieplan opstellen hoeft geen statisch stuk als resultaat te hebben. Dit mag veranderen afhankelijk van de (onverhoedse) gebeurtenissen.
Gedurende een collectief ontslag is het mogelijk dat de vakbond en ondernemingsraad van belang zijn, bijvoorbeeld bij het sociaal plan. U moet bij de ondernemingsraad een adviesaanvraag indienen als een collectief ontslag zich voordoet. De vakbond en ondernemingsraad moeten hier vertrouwelijk mee omgaan als daar het verzoek tot is.
Om te bepalen welke medewerkers er voor ontslag in overweging worden genomen, is het afspiegelingsbeginsel van belang bij een reorganisatie plan van aanpak. Gedurende de afspiegeling wordt beslist in welke volgorde het bedrijf afscheid neemt van werknemers bij een reorganisatie.
Een sociaal plan voor reorganisatie treft regelingen en/of voorzieningen opgezet voor medewerkers die worden geraakt door de reorganisatie van het bedrijf. Een werkgever geeft door het sociaal plan reorganisatie aan hoe de sociale en financiële effecten van reorganisatie worden meegenomen. De werkgever moet regelingen opzetten voor vertrekkende én blijvende werknemers. Iedere werknemer die vertrekt mag aansprak maken op de voorzieningen die zijn opgenomen in het sociaal plan in de praktijk en heeft daar ook recht op.
Een argument om te reorganiseren is regelmatig de hoge personeelskosten die verlaagd moeten worden. De transitievergoeding bedraagt 1/3 maandsalaris per dienstjaar dat er gewerkt is, ongeacht de leeftijd of de lengte van het dienstverband. Bereken per medewerker hoe hoog de transitievergoeding is. Deze transitievergoeding moet (op dit moment) sowieso bekostigd worden. Blue Legal helpt u daarbij.
Belangstelling tonen voor de medewerkers die vertrekken is van belang. Wellicht is het nog belangrijker om bij een reorganisatieplan opstellen/schrijven (positieve) aandacht te schenken aan degenen die blijven. Er kan angst op de werkvloer ontstaan bij werknemers na de reorganisatie van het bedrijf vanwege baanonzekerheid bijvoorbeeld, dit kan leiden tot lagere betrokkenheid, minder loyaliteit, toename (ziekte)verzuim, etc.
Jan Gerrit Kroon
25+ jaar ervaring als advocaat op het gebied van reorganiseren
Soms blijkt dat na veel wikken en wegen, scenario’s onderzocht te hebben en andere oplossingen overwogen, dat reorganisatie van uw bedrijf het enige antwoord is. Daar komen de nodige vragen bij kijken op juridisch gebied, maar een reorganisatie is vaak minder ingewikkeld dan velen denken. Het is wel een ingrijpend besluit dat belangrijk is voor de gehele onderneming. Maar hoe pakt u dit aan? In dit artikel vertelt onze specialist op gebied van verzuim en ontslag, Babet Leenders, u er alles over.
Een samenvatting van bijzondere, leuke of actuele ontwikkelingen geven wij elke maand in onze nieuwsbrief. Praktische tips & tricks van de specialisten! Wilt u die ook ontvangen, schrijf u dan in!
Mogen wij cookies plaatsen?
Wij gebruiken cookies op onze website. De cookies zorgen voor een optimale gebruikservaring van de website en stellen ons in staat om het websiteverkeer te analyseren. Met uw toestemming plaatsen wij ook tracking cookies. Door hiermee akkoord te gaan, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies en het verwerken van gegevens zoals vermeld in ons privacy- en cookiestatement.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duur
Beschrijving
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.