Snel en efficiënt reorganiseren met Blue Legal

Reorganiseren is vaak minder ingewikkeld dan velen denken. Wel is het een belangrijk besluit voor de gehele onderneming. Maar hoe pakt u zo’n reorganisatie dan aan? Welke stappen moeten er worden ondernomen?
Laten we bij het begin beginnen. Het formele besluit tot de reorganisatie. Binnen de onderneming moet een dergelijk besluit tot stand komen en moet hier goedkeuring op komen. Het is belangrijk in een vroegtijdig stadium al de mogelijkheden tot reorganisatie te onderzoeken. Daarbij is het belangrijk de juiste strategie te kiezen en de reorganisatie op correcte wijze aan te vliegen.

Waar moet ik zijn?

Een ontslagaanvraag dien je in bij het UWV door de ontslagformulieren A, B en C. Soms moet je voor die tijd al de vakbonden en/of de OR hebben geraadpleegd. Binnen 2 maanden kun je van het UWV-goedkeuring voor het ontslag krijgen, maar voordat je een ontslagaanvraag indient kun je ook proberen of de werknemer(s) willen instemmen met hun ontslag d.m.v. een vaststellingsovereenkomst.
Omdat er vaak ingrijpende gevolgen voor veel mensen aan een reorganisatie verbonden zijn, heeft het UWV bepaalde Uitvoeringsregels opgesteld over het “ontslag wegens bedrijfseconomische redenen”. Het besluit moet hierop aansluiten en duidelijk onderbouwen waar de noodzaak tot reorganiseren op gebaseerd is. Bovendien zal het proces ook een stuk soepeler verlopen wanneer in deze voorfase al verschillende cruciale onderwerpen, zoals peildatum, bedrijfsvesting, mogelijke herplaatsing, etc., besproken worden binnen het bestuur. Dit geeft later in het proces meer duidelijkheid.

Begrippen rondom reorganiseren

In een reorganisatie kom je allerlei begrippen tegen. Zo heb je het begrip afspiegelen. Dit ziet op het bepalen van welke werknemers er voor ontslag in aanmerking komen. Bij het afspiegelen wordt bepaald in welke volgorde er afscheid genomen wordt van het personeel. Ook heb je het begrip Sociaal Plan, een sociaal plan kan worden opgemaakt om (collectieve) regelingen en voorzieningen te treffen voor werknemers die getroffen worden door de reorganisatie. Meer hierover is terug te vinden op onze reorganisatie pagina.

Aandacht bij de werknemers

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de werknemers die vertrekken. Maar wellicht nog belangrijker is om (positieve) aandacht te besteden aan degene die achter blijven. Soms ontstaat er angst op de werkvloer vanwege de baanonzekerheid bijvoorbeeld, dit kan leiden tot minder betrokkenheid, minder loyaliteit, toename (ziekte)verzuim, etc. Kortom, met de juiste voorbereidingen hoeft een reorganisatie niet lastig te zijn.
Om het voor u nog makkelijker te maken hebben wij een speciale pagina rondom reorganiseren opgesteld. Hier kunt u in het kort informatie vinden m.b.t. reorganiseren. Het plan van aanpak, de instanties die u in moet schakelen en ook alle belangrijke termen rondom een reorganisatie zijn terug te vinden op deze pagina!

Wij snappen dat u bij een reorganisatie ook behoefte heeft aan persoonlijk contact. Daarom is onze specialist Jan Gerrit Kroon altijd bereikbaar als vast aanspreekpunt rondom reorganiseren. Heeft u vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij staan u graag persoonlijk te woord.

Stel vrijblijvend uw vraag! Een telefoontje kost niets.

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat openen
1
Vragen? Stel ze nu, wij beantwoorden ze graag!