Bijna 6 maanden geleden ben ik begonnen bij Blue Legal; ik wilde meer met collega-specialisten sparren en samenwerken én voor meerdere partijen werken. Als intern bedrijfsjurist bij Legrand kon dat vanzelfsprekend niet, nu kan dat wel. Ik werk nog steeds veel met Legrand samen.
Ik heb twee masteropleidingen, Ondernemingsrecht en International Business Law succesvol afgerond. Juist ook die brede achtergrond en interesse was de reden om eerst in het bedrijfsleven aan de slag te gaan. Ik ben begonnen bij de Rabobank in Utrecht en daarna heb ik de functie van legal counsel vervuld bij Legrand, een multinational gespecialiseerd in elektrotechniek. Omdat Legrand een grote, internationaal opererende onderneming is, kwamen daar veel rechtsbieden voorbij en had ik een hele leuke en dynamische rol als bedrijfsjurist. Ik ontwikkelde een specialisme op het gebied van commerciële contracten en het bouwrecht. Ook kreeg ik regelmatig te maken met ondernemingsrecht als advocaat voor bedrijven en compliance, waaronder privacy en mededinging. Ondanks dat ik het erg naar mijn zin had bij die mooie organisatie, miste ik het om meerdere klanten te bedienen op een commerciële wijze zoals ik kende uit de dienstverlenende advocatuur, door de binnenlandse en buitenlandse stages bij advocatenkantoren die ik had gelopen tijdens mijn studie.
Bij Blue Legal kreeg ik de kans om mijn specialisatie verder te ontwikkelen en te combineren met het werken voor meerdere bedrijven. Die kans heb ik natuurlijk met twee handen aangegrepen. Dat maakt je alleen maar scherper en flexibeler. Het bijzondere is dat ik ervaren heb dat de formele ‘status’ van advocaat daarbij helemaal niet zo relevant is (maar vaak wel handig).
Bij Blue Legal leg ik mij toe op het ondernemings- en contractenrecht. Zo houd ik mij bezig met het opstellen, beoordelen en uitonderhandelen van commerciële contracten, sta ik onze klanten bij in compliance vraagstukken (met een compliance check) en bij fusies en overnames (M&A). Het meest interessante vind ik nog steeds de contractsvrijheid, waardoor ik een contract kan vormgeven zoals ik dat wil, maar tegelijkertijd zodanig dat er geen discussie over kan ontstaan. En dat altijd vanuit het perspectief van het belang van onze eigen klant. Omdat ik in het bedrijfsleven gewerkt heb en tevens uit een ondernemersfamilie kom, weet ik als geen ander dat ondernemen ook gepaard gaat met het nemen van risico’s. Ik vind het keer op keer een uitdaging om samen met de klant te bepalen wat de risico’s zijn, zowel juridisch als anderszins, en dan zorgvuldig te beoordelen of het commerciële belang zwaarder weegt en hoe we het belang van de klant het beste kunnen borgen.
Contracten worden vaak aangegaan voor een relatie tussen partijen. Of het nu tussen klant en leverancier is, tussen 2 toeleveranciers of 2 onafhankelijke partijen die willen samenwerken, ik vind het belangrijk dat bij het aangaan van een contract de juiste verwachtingen worden geschept en vastgelegd. Juist indien die verwachtingen niet op een lijn liggen, zal dat tijdens de samenwerking vroeg of laat voor problemen zorgen. En daar wordt vrijwel nooit iemand beter van, behalve advocaten dan ;-). Door duidelijke afspraken te maken in het contract, wordt de kans op conflicten gedurende de samenwerking naar een minimum gebracht. Dat betekent doorvragen, soms tot ver buiten de comfort zone. Ik vergelijk een contract daarbij wel eens met het huwelijk: partijen hebben veel zin om samen te werken voordat de handtekeningen gezet worden en de juridische aspecten lijken in dat stadium nog niet relevant omdat problemen moeilijk voor te stellen zijn. Alleen, mocht dat huwelijk toch op een scheiding uitlopen of er onverhoopt iets anders vervelends gebeuren, is het van belang dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Dat analyseren, dat uitdokteren en dat voor de klant goed regelen en vastleggen, dat vind ik leuk!
De kans dat er dan toch nog geprocedeerd moet worden is heel klein geworden, maar dat kunnen we dan ook heel scherp, samen met de collega’s die daar weer in gespecialiseerd zijn: ‘Best of both worlds!’
Blue Legal is een modern bedrijf waarbij dit verschil in de genen zit; niet de (juridische) zaak staat voorop, maar (het belang van) de klant. Altijd! De filosofie en aanpak is daarmee daadwerkelijk anders dan bij traditionele kantoren. Blue Legal heeft al heel lang een aparte bedrijfsjurist service waarmee we dit voor veel klanten realiseren, de Blue Service. U kunt de specialisten van Blue Legal zien als externe bedrijfsjuristen die zowel uw bedrijf én uw branche goed kennen. En niet één, maar een heel team! Dat geeft veel meer kennis, ervaring en slagkracht. Zo gaan wij uit van de kracht als kantoor in zijn geheel, in plaats van de kracht van de individuele specialist. Mijn collega’s zijn zeer kundige en bevlogen specialisten op hun specifieke rechtsgebied, dat werkt duidelijk en transparant. Daarnaast biedt het ook de kans om van elkaar te leren en elkaar scherp te houden. Onze klanten zijn daardoor altijd verzekerd van juridisch advies van een expert op het betreffende gebied. Daarbij hebben onze klanten rechtstreeks en persoonlijk contact met hun vaste aanspreekpunt, al dan niet samen met de specialist. Binnen Blue Legal krijg ik veel kansen om mezelf verder te specialiseren en te ontwikkelen, zowel op persoonlijk vlak als op zakelijk vlak. Ook de sfeer op het kantoor is erg collegiaal en inspirerend. Collega’s binnen Blue Legal staan altijd voor elkaar klaar, voor een gezellig praatje of om elkaar te helpen.
Inmiddels mag ik Legrand, mijn oude werkgever, bijstaan als externe bedrijfsjurist. Vincent van Kemenade, financieel directeur bij Legrand, zag het voordeel van een moderne organisatie met advocaten en juristen die de business van klanten goed snappen en daardoor het verschil maken. In eigen woorden omschrijft Vincent de samenwerking als volgt:
“De werkwijze van Blue Legal wordt door Legrand als constructief, pragmatisch en prettig ervaren.”
Wat een mooi compliment! Wilt u ook bijgestaan worden om juist conflicten op te lossen in plaats van te laten escaleren? Bij Blue Legal snappen we dat een juridisch conflict de relatie tussen ondernemingen niet goed doet, daarom willen wij conflicten in eerste instantie vermijden en in tweede instantie vreedzaam oplossen. Hierbij verliezen wij uw belangen niet uit het oog. Indien u er echt niet uitkomt met de wederpartij, dan zijn wij naast uw bedrijfsjurist, ook uw advocaat voor in de rechtszaal.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan