Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tast het welzijn, de waardigheid en de prestaties van medewerkers aan. Dit gedrag kan variëren van intimidatie en discriminatie tot agressie en seksuele intimidatie. Een doordacht beleid is cruciaal om een veilige en respectvolle werkomgeving te waarborgen. In deze blog van de blogreeks over grensoverschrijdend gedrag bespreken we de belangrijkste richtlijnen voor het opstellen van een effectief beleid tegen grensoverschrijdend gedrag binnen uw organisatie.
1. Heldere definities en voorbeelden
Definieer wat grensoverschrijdend gedrag binnen uw organisatie inhoudt. Geef specifieke voorbeelden van gedrag dat als onacceptabel wordt beschouwd, zodat medewerkers precies weten wat wordt verstaan onder pesten, intimidatie, discriminatie en seksuele intimidatie.
2. Zero-tolerance Beleid
Maak duidelijk dat binnen de organisatie grensoverschrijdend gedrag absoluut onaanvaardbaar is. Een zero-tolerance beleid maakt duidelijk hoe serieus ongewenst gedrag binnen de organisatie wordt genomen en legt uit wat er gebeurt als iemand zich daaraan schuldig maakt. Het zero-tolerance beleid dient de gevolgen te melden voor degene die zich schuldig maken aan grensoverschrijdende gedrag.
3. Vertrouwelijke rapportage en ondersteuning
Bied veilige en vertrouwelijke kanalen voor werknemers om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden. Het is cruciaal dat medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen en dat hun klachten serieus genomen worden. Bied ondersteuning en bescherming aan slachtoffers en getuigen van grensoverschrijdend gedrag. Een vertrouwenspersoon binnen de organisatie kan hieraan meehelpen. Op 23 mei 2023 is het wetvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer om iedere werknemer toegang te geven tot een vertrouwenspersoon. Een organisatie kan intern en extern een vertrouwenspersoon hebben. Een vertrouwenspersoon is een aanspraakpunt voor werknemers en biedt een luisterend oor. Een vertrouwenspersoon helpt er zeker aan bij dat er binnen de organisatie een fijne werkcultuur heerst.
4. Regelmatige training en bewustwording
Organiseer trainingen om het bewustzijn van grensoverschrijdend gedrag te vergroten. Zorg ervoor dat alle medewerkers, inclusief leidinggevenden, de procedures voor het melden van incidenten kennen en begrijpen wat de consequenties zijn van het overtreden van het beleid.
5. Duidelijke procedures voor afhandeling en sancties
Stel een transparant proces op voor het onderzoeken van meldingen. Dit moet duidelijke stappen bevatten voor zowel een onmiddellijke reactie als een grondig onderzoek, inclusief de mogelijke sancties, variërend van waarschuwingen tot ontslag.
6. Continu engagement en feedback
Maak van het beleid tegen grensoverschrijdend gedrag geen statisch document, betrek medewerkers bij de evaluatie en verbetering ervan. Moedig feedback aan en wees bereid om het beleid regelmatig bij te werken om ervoor te zorgen dat het relevant en effectief blijft.
Conclusie
Een goed geïmplementeerd beleid tegen grensoverschrijdend gedrag is van cruciaal belang voor het handhaven van een veilige en respectvolle werkomgeving. Het vereist toewijding van zowel het management als de medewerkers om een cultuur van respect en integriteit te bevorderen. Door bovenstaande stappen te volgen, kunt u helpen een omgeving te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt, vrij van grensoverschrijdend gedrag. Het hebben van een vertrouwenspersoon helpt hier zeker aan mee. Blue Legal is voor sommige organisaties zelf ook extern vertrouwenspersoon.
Bij vragen zijn onze arbeidsrecht specialisten altijd bereikbaar! Zij bieden altijd een vertrouwelijk, luisterend oor. Neem contact op bij vragen.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan