kennis delen

Out of the Blue: waarom kennis delen?

Kennis delen. Dat doen we tijdens onze seminars en sparringsessies, maar natuurlijk ook in onze blogs en in-house presentaties bij klanten. En vaak krijgen we dan die vraag, ook van con-collega’s. “Waarom doen jullie dat?” en “Dat kost toch omzet?’.

De reden is eenvoudig: het is altijd ons uitgangspunt dat we met onze klanten samenwerken. En samenwerken gaat makkelijker als iedereen zoveel mogelijk dezelfde taal spreekt. Wij realiseren ons heel goed dat onze kennis en ervaring heel specifiek is en niet voor iedereen even toegankelijk. Dat hoeft ook niet: daar zijn wij juist nu voor! Met onze kennis en ervaring moeten onze klanten vooruit kunnen, actie kunnen ondernemen of gewoonweg gelijk krijgen. Dát is onze toegevoegde waarde.

Kennis delen, dat scheelt u tijd!

Door onze kennis te delen kunnen veel eerstelijns juridische issues en vragen door onze klant zelf opgepakt worden. Dat scheelt u tijd, maar vooral maakt het ook dat u zich kunt focussen waar u echt goed bent: uw eigen business. Wij zijn ook niet bang ‘dat het ons omzet kost’, integendeel: onze klanten en relaties weten bijvoorbeeld heel goed dat een contractje zo is opgesteld, dat kan men vaak heel goed zelf. De kunst is dan ook niet het maken van een contract, processtuk of oplossing an sich, maar ervoor te zorgen dat daar de voor u juiste dingen in staan. En op de juiste manier, vanuit uw belang dus. En dat is steeds anders. Risico’s analyseren, benoemen en bespreken, positie bepalen, onderhandelen, en niet vergeten en de nuchtere blik: dat is onze input.

Ook ff sparren?

We organiseren naast onze seminars, waarin wij vooral onze kennis en ervaring delen, ook sparringsessies waarin onze klanten en relaties zelf in een kleine, vertrouwelijke sessie, onderling hun kennis en ervaring delen. Dat doen wij bijvoorbeeld voor functionarissen die vaak alleen opereren in hun organisatie. Denk daarbij aan HR-managers, FG’s en privacy officers, ICT- en finance managers en niet te vergeten de bedrijfsjuristen. Zij kunnen vaak niet makkelijk even sparren met collega’s, dat kan bij ons wel. Ook op brancheniveau organiseren wij dit. Het gebeurt regelmatig dat concurrenten aan dezelfde sessie deelnemen.

Daarom delen wij kennis al vanaf de eerste dag van het bestaan van Blue Legal. Al lang voordat iedereen dat deed. Al voordat iemand van blogs gehoord had. Van elk van onze 3 specialisaties zijn er jaarlijks tenminste 2 bijeenkomsten. Niet alleen delen we dan kennis en ervaring: het is ook een waardevol zakelijk netwerkmoment voor veel van onze relaties.

Jaarlijkse seminars: bedrijfsoverdracht

Ons laatste seminar over het belang van een goede timing bij overnames is daar een mooi voorbeeld van. Het gaat dan niet alleen over de juridische aspecten bij een overname, maar ook veel andere relevante factoren. Deze keer belichten de collega-specialisten van JM Corporate Finance hun kant van de medaille in zo’n vaak gecompliceerd traject. De koop of verkoop van een bedrijf is voor velen een grote (financiële) stap waar je geen losse eindjes bij wilt hebben. Zowel de risico’s, als de waardering, als het ‘spel’ van goed onderhandelen en natuurlijk de goede vastlegging daarvan, kwamen uitgebreid aan bod.

Deze keer werd het seminar afgesloten met de beste recensie die je maar kunt hebben: een tevreden klant! In ons vak, waarin vertrouwelijkheid een grote rol speelt, gebeurt dat niet vaak. Het was dus geweldig dat Martijn Visser zijn beleving van een verkooptraject uit de eerste hand wilde delen met de ca 75 aanwezigen. Er werd onder het genot van een hapje en drankje nog lang nagepraat. Ook dat is de kracht van Blue Legal!


Conclusie

Natuurlijk hebben we ook een eigenbelang. Want als juridische specialisten, volgens sommigen ook wel vakidioten of ‘legal nerds’, vinden we het namelijk ook gewoon verschrikkelijk leuk om over ons vak te vertellen. Wij hebben namelijk een heel leuk vak! En leuke klanten; met leuke vragen en uitdagingen! En dus is het geweldig om te sparren, te zoeken met u naar de beste oplossing of gewoon keihard te gaan voor winst. Dat juist ook bij de lastige vraagstukken waar u wellicht buik- of hoofdpijn van zou krijgen. Door ons werk krijgen wij een diepgaand kijkje in de keuken bij heel veel verschillende bedrijven en leren wij op onze beurt weer over hele andere processen, namelijk datgene waar u uw geld mee verdient. En ook dat vinden wij geweldig.

Kortom, we spreken u heel graag op de volgende bijeenkomst! Maar natuurlijk komen wij ook eerder graag een kijkje in uw keuken werpen! We zien uw uitnodiging dus andersom ook altijd graag tegemoet! Neem daar gerust contact met ons voor op, wij komen graag langs.

Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat
1
Heeft u zakelijke vragen? Neem contact met ons op.