Het is een misvatting dat u bij een faillissement van een klant altijd uw vordering kwijt bent. Natuurlijk, van een kale kip kun je niet plukken en de Nederlandse curatoren verstaan hun vak vaak goed, maar vaak is er meer mogelijk dan u denkt. Er zijn (gelukkig) nog weinig grote faillissementen in Nederland. Toch kunnen ook grote marktpartijen worden geconfronteerd met financiële tegenslagen of verkeerde investeringen en beslissingen. Dat leidt dan toch tot een faillissement. Zeker als er sprake is van partijen met flinke financiering, een snelle doorstart of grote voorraden is er reden genoeg om als getroffen toeleveranciers heel scherp te zijn. En niet alleen als het faillissement er eenmaal ligt, maar juist ook in de fase daaraan voorafgaand. Het is dan niet alleen puur juridisch, maar juist ook een kwestie van strategisch handelen. Commercie en Legal komen dan plotseling heel dicht bij elkaar.
Recent trof het de bekende merken GO Sharing (u weet wel, van die groene elektrische scootertjes) en kledingmerk en winkelketen Scotch & Soda. Bij beide faillissementen leken 2 van onze Blue Legal klanten heel fors gedupeerd. Bij beiden was het belang groot genoeg om de eigen positie heel goed uit te zoeken om de schade zoveel mogelijk te beperken. En, met beide klanten is dat ook heel goed gelukt en is er veel geld terug gehaald.
De opkomst en ondergang van deelscooters: Een voorbeeld uit onze praktijk
De afgelopen twee jaren waren deelscooters een vast onderdeel van het stadsbeeld. Merken zoals GO sharing domineerden plotseling de straten in veel steden. Of dat wenselijk is of niet, daar vinden wij nu even niets van, maar eind 2022 veranderde dit toen GO scooters plotseling verdwenen. Dit was een direct gevolg van de financiële problemen bij GO sharing en haar moederbedrijf Greenmo. Deze problemen waren lange tijd verborgen gebleven.
Wij stonden een klant bij die een belangrijke toeleverancier was van Go sharing en daar een grote op vordering had. Die was flink opgelopen omdat men toch te lang mee had gedacht met hun klant en te ruimhartig was geweest. Er was afhankelijkheid over en weer. Echter, omdat Greenmo ook erg afhankelijk was van de diensten van onze klant en zowel in de contracten als de onderhandelingen de positie van ons klant versterkt was, hebben we in een intensief en spannend traject met een immense tijdsdruk kunnen bewerkstelligen dat die gehele vordering alsnog betaald werd aan onze klant. Er leek steeds zicht op een financiele redding, daar wachtten veel toeleveranciers ook op, maar uiteindelijk kwam dat toch niet rond: lak erna werd het bedrijf alsnog failliet verklaard door de rechtbank. Ook hier loonde het dus door er bovenop te zitten, zowel onze klant als wij, en vanuit een hele strakke en afgestemde strategie te komen tot concrete en afdwingbare afspraken.
De onvoorziene val van Scotch & Soda
Ook het welbekende en succesvolle Nederlandse modemerk Scotch & Soda uit Amsterdam werd ineens tot ieders verbazing failliet verklaard. Dit kwam in de fashion industry en dus bij heel veel toeleveranciers van het merk als een donderslag bij heldere hemel. Ook bij deze case stonden wij een toeleverancier bij, die nog een grote vordering had op Scotch & Soda. En ook in dit geval slaagden wij erin, door zorgvuldige analyse van het onderliggende contract, de bijzondere afspraken en de afhankelijkheden over-en-weer om de financiële schade voor onze klant tot een absoluut minimum te beperken. Terwijl onze klant dacht voordat zij ons inschakelden alle vorderingen integraal te moeten afboeken. De al opgestartte traject om heel sterk te reorganiseren kon worden stop gezet.
De belangrijke rol van Blue Legal bij faillissementen
De kracht van Blue Legal zit ook hier in het out-of-the-box denken. En daar zijn we trots op. Het gaat niet alléén om de juridische punten, er spelen vaak veel meer belangen een rol. Die moet je identificeren en benutten. Dat vraag een hele nauwe samenwerking met onze klant, en soms ook andere adviseurs, en de ervaring en teamwork om dat in korte termijn in te zetten en uit werken. Flexibiliteit, creativiteit en snel acteren, en dat alles onder grote tijdsdruk, maakt het tot een intensief traject waarin vaak veel valt te verleizen, mar vooral ook te winnen.
Vaak blijft het bij een faillissement voor veel schuldeisers onduidelijk wat hun positie is. Ze accepteren vaak een volledig verlies zonder hun juridische opties te verkennen. Vaak wordt men afgescheept door een curator. Een curator is een gespecialiseerd advocaat die volgens de wet maar 1 taak heeft: zoveel mogelijk geld ophalen voor de schuldeisers. Dat brengt vaak met zich mee dat de speelruimte en tijd voor een curator klein is. Voor deze twee klanten is het gelukkig goed gekomen, dankzij het strategisch en snelle handelen. Zij hebben beiden betaald gekregen, maar dit is helaas bepaald niet vanzelfsprekend.
Wij ontzorgen u bij:
Voor alle duidelijkheid: Blue Legal treedt heel bewust niet op als curator. Wij zijn er juist voor de andere kant: het herstructureren voordat het te laat is, om een doorstart voor te bereiden, een WHOA-traject in gang te zetten, een regeling te treffen, en juist ook zoals hier om gedupeerde schuldeisers bij te staan. Dat kan alleen als je echt onafhankelijk en creatief bent! Een scherpe analyse van de feitelijke en juridische is hierbij van belang. Maar vergeet ook de jarenlange ervaring niet van onze specialisten waardoor wij veel kennis tot ons bezit hebben. Hierdoor weten wij ook exact hoe een curator denkt en werkt.
Omdat wij advocaten zijn, is vertrouwelijkheid gegarandeerd! Voor meer (informeel en vertrouwelijk) overleg kunt u mij altijd bellen.
Kortom: Wij hebben dus alle kennis in huis om u als ondernemer verder te helpen, zo ook bij een faillissement case. Heeft u zelf nog verdere vragen over dit onderwerp? Of heeft u hier zelf mee te maken? Neem persoonlijk contact op met onze specialist Jurgen van Asten. Hij zal u persoonlijk te woord staan en verder helpen.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan