Op social media is een enorme heksenjacht ontstaan op tientallen mensen die grappen maakte over het spoordrama in Oss. Diverse facebookpagina’s zijn ontstaan waar persoonsgegevens, foto’s en namen van werkgevers worden gedeeld, honderden mensen doen hieraan mee. Sommigen hiervan nemen op eigen initiatief contact op met de werkgever van de ‘dader’ met als doel hen te laten ontslaan.
Bedrijven worden hierdoor ook in een kwaad daglicht gezet en liggen onder een vergrootglas omdat zij een werknemer in dienst hebben die op de diverse facebookpagina’s wordt genoemd. De reputatie van het bedrijf staat op het spel omdat de personen met het bedrijf in verband zijn gebracht. Als bedrijf zou je dan ook niets anders willen dan afstand nemen van de uitingen en wellicht ook afstand nemen van de betreffende werknemer.
In het nieuws is een geval bekend waar een basisschooljuf is ontslagen na haar kwetsende uitlating op social media. Maar kan dat eigenlijk wel? Ontslagen worden voor iets wat jij op social media plaatst?
Social media speelt van tijd tot tijd een rol bij ontslag, maar vaak in samenloop met meer omstandigheden. Als werknemer moet je het behoorlijk bont maken op social media wil je op staande voet ontslagen worden. Waar dit wel lukt is de werknemer vaak al eerder gewaarschuwd en zijn de gevolgen bij de werknemer bekend wanneer dit nog eens zou voorvallen. En, deed de werknemer de uitingen bijvoorbeeld vanuit eigen persoon of namens het bedrijf? Andere omstandigheden die gewicht in de schaal leggen zijn voorbeeld de persoonlijke omstandigheden van de werknemer en is er een social media protocol van toepassing?
Het social media protocol wordt tegenwoordig steeds vaker een tastbaar document waar werkgevers op kunnen terugpakken mocht zich een vervelende situatie voordoen op social media en er ontstaat een arbeidsconflict. Social media is immers een ingewikkeld terrein dat zich tussen het openbare en privédomein afspeelt en de grens is in veel gevallen niet scherp. Social media is vooral ook een kans om te laten zien dat je trots ben op je werk en dat kan anderzijds ook bijdragen aan het imago bij klanten, leveranciers etc.
Ontslag omdat een onbekende dit wenst van een werkgever gaat dus lastig, maar het is niet onmogelijk: wat speelt er nog meer, is de werknemer al een keer gewaarschuwd en ga zo maar door. Met een social media protocol kan ingegrepen worden in nare situaties zoals deze situatie en ontslag makkelijker gemaakt worden. Daarnaast kan dit protocol ook zeker op andere gebieden nuttig en belangrijk zijn (zie bijgevoegd schema).
Voorbeelden misstanden social media op het werk
- Een werknemer geeft via social media kritiek op een leverancier, terwijl de organisatie in onderhandeling is over schadevergoeding.
- Er wordt vertrouwelijke informatie uit een bijeenkomst gedeeld op social media of kritiek geuit op de eigen organisatie.
- Iemand wil op zijn privéblog over werk gerelateerde zaken schrijven en weet niet goed of dat mag.
- Een leidinggevende vindt dat een medeweker zich te veel profileert via social media en spreekt hem hierop aan.
- Op de werkvloer ontstaat discussie over de tijd die iemand op het werk besteedt aan sociaal netwerken, informatie opzoeken op internet en contacten onderhouden.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan