In Engeland is Uber op haar vingers getikt en veroordeeld tot betaling van minimumloon en vakantiegeld aan haar chauffeurs. Is dit ook voor Uber Nederland een risico en is er sprake van een schijnconstructie?
Volgens de Londense rechter mag Uber de chauffeurs van Uber niet zien als zelfstandige ondernemers. Uber heeft hoger beroep aangetekend tegen deze uitspraak om te voorkomen dat ze aan alle chauffeurs minimumloon en vakantiegeld moet betalen.
In Nederland zouden de rechters ook kunnen concluderen dat de chauffeurs die voor Uber rijden in dienst zijn van Uber en dus recht hebben op o.a. minimumloon en vakantiegeld omdat er sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Wanneer is er sprake van een arbeidsovereenkomst?
Hoe zat het ook alweer? Er is sprake van een arbeidsovereenkomst indien:
- De chauffeurs het werk persoonlijk verrichten;
- ze daarvoor loon ontvangen;
- en er sprake is van een gezagsrelatie tussen Uber en de chauffeurs.
Over de eerste twee vereisten bestaat in dit geval geen discussie. De chauffeurs verrichten het werk persoonlijk doordat ze zelf rondrijden en ontvangen daar een beloning voor. Of er sprake is van een gezagsrelatie tussen de chauffeurs en Uber is wel een discussiepunt. De chauffeurs loggen in via de app van Uber waardoor ze verschillende verplichtingen aangaan. Uber stelt de rittarieven vast en er kunnen sancties staan op het afwijken en het weigeren van een route. Verder stelt Uber ook eisen aan een auto. De chauffeur heeft wat dat betreft dus niet heel veel vrijheid en er kan dan ook gesproken worden van een gezagsrelatie. De verhouding tussen de chauffeurs en Uber heeft dus de schijn van een arbeidsovereenkomst.
Kanttekening
Het vonnis dat in Engeland is gewezen, is daar van toepassing op twee chauffeurs die als “worker” behandeld moeten worden. “Worker” is een categorie in Engeland tussen werknemer en zelfstandige die wij in Nederland niet kennen. Uber Nederland voert dit argument ook als verweer aan in een verklaring. Uber laat in hun verklaring weten dat de Nederlandse chauffeurs dezelfde status hebben als reguliere taxichauffeurs. Dat houdt in dat ze als zelfstandige staan geregistreerd.
Het is afwachten totdat de eerste chauffeur naar de rechter stapt en stelt dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Wij zijn benieuwd wat een rechter van deze situatie vindt. Het lijkt immers op een schijnconstructie.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan