Het ‘Online Dispute Resolution Platform’ is een initiatief van de Europese Unie dat sinds januari 2016 reeds werking heeft. Met dit platform wordt consumenten een centraal punt geboden waar ze hun klacht kunnen aanmelden voor bemiddeling. Hoewel het ODR al geruime tijd in werking is getreden, blijkt dat een groot aantal ondernemers niet op de hoogte is van de informatieverplichting die geldt volgens het ODR.
Ieder bedrijf/organisatie die online diensten en/of producten aanlevert via een online handelsplatform (bijvoorbeeld Marktplaats, Catawiki, etc.) of via een eigen website, dient aan de voorwaarden van het ODR te voldoen. Deze voorwaarden gelden voor webwinkels die zowel binnen Nederland hun dienst of product aanbieden, als ook in andere landen.
Wat zijn de voorwaarden die volgens het ODR gelden?
1. Op de website dient een gemakkelijk toegankelijke link naar het ODR platform (http://ec.europa.eu/odr) te worden opgenomen; en
2. Het e-mailadres van de webwinkel/webshop dient op de website te vinden te zijn, zodat daarmee snel een aanspreekpunt beschikbaar is voor klanten; en
3. Indien geen oplossing gevonden kan worden voor de klacht door rechtstreeks contact met de webwinkel, dient het ODR platform als oplossing te worden aanboden; en
4. In de algemene voorwaarden dient ook een verwijzing naar het ODR, waaronder een elektronische link, te zijn opgenomen.
Bij geschillen zullen beide partijen (ondernemer en consument) gezamenlijk één orgaan aanwijzen om het geschil te beslechten.
Let wel, bij indiening van een klacht bij het ODR door de consument of de ondernemer moet de andere partij akkoord hebben gegeven om het geschil te laten beslechten.
Het ODR hanteert daarbij een termijn van 90 dagen om tot een oplossing voor het geschil te komen.
Dus: om aan de informatieverplichting van het ODR te voldoen, dient u bovenstaande 4 stappen te implementeren. Bovendien betreft het een goedkope en toegankelijke wijze van geschilbeslechting, waarvan ook ondernemers gebruik kunnen maken. Des te meer reden om u te verdiepen in de mogelijkheden van het ODR indien u levert aan consumenten.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan