Uit een peiling is gebleken dat een groot percentage van 94% personen zich druk maakt om zijn of haar persoonsgegevens opgeslagen bij bedrijven/organisaties. De meest voorkomende zorgen zijn onder meer:
Een kopie van het identiteitsbewijs
Monitoring van online activiteiten
Locatiegegevens via wifi-netwerken
Ondanks het grote aantal ‘bezorgde’ personen heeft slechts 12% een beroep gedaan op één van de privacy rechten zoals die worden toegekend door de AVG. Wel heeft 59% van de ondervraagden aangegeven nog een klacht te willen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Daarom is het voor ondernemers van belang, met name voor de ondernemers die veelvuldig aan consumenten leveren, om zorg te dragen voor een duidelijk privacybeleid.
Vooral transparante communicatie met betrekking tot persoonsgegevens richting klanten en relaties draagt daar voor een groot deel aan bij. Dit wordt bereikt door o.a. een helder privacybeleid op te stellen en te hanteren met daarin de AVG-vereisten, maar ook door het personeel te voorzien van een ‘privacy’ inlichting. Op die manier bereik je niet alleen op organisatorisch en beleidsniveau dat voldaan is aan privacy verplichtingen, maar verklein je ook de kans op ‘menselijke fouten’ in de onderneming of organisatie.
Het resultaat: een organisatie die voldoet aan nieuwe wetgeving, maar ook het signaal naar buiten toe brengt dat zij op de juiste wijze omgaat met persoonsgegevens. Dat wekt vertrouwen en leidt altijd tot meer business!
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan