Goede mediation is goud waard, ook zakelijk. | Margot Verhoeven & Jan Gerrit Kroon

Mediation heeft bij veel beslissers een slechte naam. En helaas terecht, want er zijn heel veel slechte mediators. Maar, ook hier geldt het ouderwetse gezegde dat alle waar naar zijn geld is. Als het goed wordt aangepakt, en als de partijen goed begeleid worden, dan is het een uiterst efficiënte manier om conflicten te beslechten. Eerder duidelijkheid, meer invloed op het proces, minder juridische kosten, minder tijd- en vooral energieverlies zodat u kunt focussen op datgene waar u goed in bent: uw eigen business!

Voordelen

Regelmatig begeleiden we onze klanten in een mediationtraject. Wij proberen dan natuurlijk altijd een goede mediator, want die zijn er gelukkig ook veel, in te schakelen. Vakmatig is het voor ons een leuke afwisseling, maar voor onze klanten is het vaak onbekend terrein. Wij zorgen er dan voor dat u de juiste informatie heeft, de risico’s kunt inschatten, de gang van zaken kent zodat u zelf de lead kunt houden!. En, velen zijn na afloop positief gestemd.

Is mediation alleen maar voor de ‘softe’ situaties, zoals wij vaak horen? Zeer zeker niet!

Aanpak

Een vastgelopen onderhandeling, een verstoorde verhouding in de werkrelatie of een conflict in het bestuur: vele situaties kunnen aanleiding zijn voor een mediationtraject. Eigenlijk is één punt vooraf belangrijk: beide partijen moeten aan dit traject willen meewerken naar een oplossing. Wat de oplossing wordt kan tijdens de mediation besproken worden; u moet eerst met elkaar aan tafel!

Het is goed te weten dat een mediator niets beslist, dat doet u zelf. De mediator neemt een onafhankelijke rol in en doet niets anders dan het proces van het maken van zakelijke afspraken begeleiden. En dat is de grootste uitdaging en prestatie, want partijen zitter daar niet voor niets en hebben vaak al een heel traject met irritatie en conflict achter de kiezen. Laat de mediator die ook vervullen, hij/zij weet wat werkt!  Wij verschuiven dan vaak eerst iets meer naar de achtergrond. Afhankelijk van de situatie zijn we vanaf het begin aanwezig bij de gesprekken of verschijnen we later ten tonele bij de gesprekken en hebben we daarvoor een rol in de coulissen. Dat is voor ons soms ook een hele uitdaging, omdat wij juist gewend zijn de lead te nemen. Maar juist daardoor kunnen we ook heel goed inschatten en adviseren.

Praktijk

Afgelopen winter hebben we nog een bijzonder mediationtraject meegemaakt bij een groot conflict in het MT. We stonden het bedrijf bij in dit proces en het was voor iedereen vooral volstrekt duidelijk: exit betreffende manager. Het vertrouwen was weg, de sfeer verziekt, geen inzet meer, projecten bleven liggen, complete afdelingen werkten langs elkaar heen, de manager weigerde te veranderen, etc. etc. De verwijten waren talrijk.

Echter, zomaar opzeggen gaat nu eenmaal niet dit soort situaties, er bestaat wel een contract met elkaar. Van de manager was niet bekend hoe hij op de mededeling ‘we want you out’ zou reageren, maar de collega’s waren benauwd dat hij rare sprongen zou maken. Intern, maar ook extern. De reactie van de manager na het eerste gesprek tussen partijen zelf was gelijk de ‘ouderwetse’ en dus oneigenlijke ziekmelding. Wij hebben toen gelijk mediation ingezet, de bedrijfsarts steunde dat later (natuurlijk) ook. Niet alleen met het oog op het vertrek van de manager, maar ook gezien alle andere belangen in de organisatie: dit had al veel te lang geëtterd en snel duidelijkheid was vereist.

Duidelijk en scherp

De mediator heeft alle betrokkenen snel bij de les gekregen; duidelijk de context en de do’s en don’t geschetst, scherp de doelstelling geformuleerd en helder de gang van zaken aangegeven.

De mediator is geen psycholoog, en wij al helemaal niet, maar ook hier bleek al snel dat de verschillen veel dieper gingen en onoverbrugbaar waren. Maar ook dat daar eigenlijk niemand een verwijt van te maken viel. Het kostte wel een aantal hele pittige en scherpe gesprekken om dat op tafel te krijgen.

Toen dat helder was, konden beide partijen nadenken over de voorwaarden voor een vertrekregeling, voorwaarden, schadevergoeding, etc. Al snel zagen wij over en weer soms dollartekens in de ogen verschijnen. Toen was de beurt aan ons om klip en klaar te schetsen wat de wet daar over zegt en wat dus het uitgangspunt was voor de gesprekken daarover. De emotie was al besproken, en dat maakte dat dit volstrekt zakelijk kon worden aangepakt. En dan blijkt als snel dat er veel meer belangen zijn dan enkel cash op korte termijn.

Na scherpe maar zakelijke onderhandelingen is een deal bereikt waar iedereen tevreden mee was, er geen klanten en reputaties beschadigd zijn en die, ook heel belangrijk, uiteindelijk onze klant veel minder kostte dan een traditionele ontslagprocedure.

Voor veel klanten lijkt een mediationtraject weinig resultaat gericht en ‘soft’, wij kennen de goede mediators in ons netwerk die alle aspecten die zakelijk en bijvoorbeeld internationaal relevant zijn begrijpen en daarmee om kunnen gaan.  

Kortom, mits goed aangepakt kunt u op juridische én totaalkosten met mediation flink bespareren. Natuurlijk vertellen wij u er graag meer over.

Meer informatie? Neem dan contact op met Margot Verhoeven of Jan Gerrit Kroon.

Vragen of opmerkingen?

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

Chat openen
1
Vragen? Stel ze nu, wij beantwoorden ze graag!