Bij incasso nooit opgeven!

Uw klant kan uw vordering niet betalen? Wat dan?

Het komt helaas regelmatig voor dat uw klant goederen bij u bestelt, dat u die goederen conform afspraak op tijd levert, maar dat uw klant uw factuur niet betaalt. Vaak is uw klant een besloten vennootschap; als blijkt dat die vennootschap uw vordering niet kan betalen, en volledig “leeg” is, is er een groot probleem. De persoon die (als directeur) de bestellingen bij u heeft geplaatst, heeft verder niets met uw vordering van doen. U hebt immers zijn bedrijf (de B.V.) als contractspartner. De directeur hoeft deze bestellingen dus ook niet te betalen, waardoor u met lege handen achterblijft. Althans, dat denkt men vaak.

Wij denken daar anders over en verrassend vaak blijkt inderdaad een groot deel van uw vordering nog te incasseren bij de bestuurder. Ter illustratie een voorbeeld van een recente zaak, die onlangs in het voordeel van onze klant, Jansenkozijn B.V., is afgerond.

De feiten

Jansenkozijn levert al ruim 20 jaar kozijnen aan Pietersen Bouw B.V. De heer Pietersen is de directeur van Pietersen Bouw. De heer Pietersen en de heer Jansen kennen elkaar al vele jaren; zowel Jansenkozijn als Pietersen Bouw sponsort de lokale voetbalclub.

Pietersen Bouw heeft al geruime tijd forse achterstanden bij de betaling van de facturen van Jansenkozijn. Op een gegeven moment bedraagt de betalingsachterstand € 100.000,-. Ook na die tijd blijft Pietersen Bouw kozijnen bestellen. Uiteindelijk is de betalingsachterstand opgelopen tot zelfs € 200.000,-. De heer Pietersen heeft Jansenkozijn steeds voorgehouden dat de vordering van Jansenkozijn “over een aantal weken, als zijn opdrachtgever hún betaalt” betaald zou worden, zodat Jansenkozijn zou blijven leveren. Ook heeft hij Jansenkozijn laten weten dat als deze niet zou blijven leveren, dat het faillissement van zijn bedrijf zou betekenen. Bovendien heeft de heer Pietersen de heer Jansen steeds voorgehouden dat zijn vakantiehuis aan zee in Domburg te koop stond en dat hij met de opbrengst daarvan uiteindelijk ook Jansenkozijn zou gaan aflossen.

Op een bepaald moment is de vordering zo hoog opgelopen dat Jansenkozijn besluit om een punt achter de leveringen te zetten. Aangezien Pietersen Bouw “leeg” is, adviseert de accountant van Jansenkozijn om de vordering af te boeken. Jansenkozijn raakt tijdens een avondje bij de lokale voetbalclub met een advocaat aan de praat, en die adviseert hem om niet alleen Pietersen Bouw te dagvaarden, maar ook de heer Pietersen zelf. Hoe oordeelt de rechter?

Oordeel rechter

De rechter wijst de vordering op Pietersen Bouw toe, maar die vennootschap blijkt leeg. Maar de rechter oordeelt ook dat in deze zaak sprake is van bestuurdersaansprakelijkheid. De rechter wijst dan ook tevens de vordering op de heer Pietersen in privé toe.

In zijn vonnis geeft de rechter aan dat de heer Pietersen lichtvaardig gecontracteerd heeft door als directeur van Pietersen Bouw bestellingen bij Jansenkozijn te blijven doen, terwijl hij op het moment van de bestellingen wist (althans moest begrijpen) dat Pietersen Bouw de facturen voor die bestellingen niet kon voldoen en daarvoor evenmin verhaal zou bieden. De vennootschap was immers ‘leeg’.

Hierbij heeft de heer Pietersen misbruik gemaakt van de goede en langdurige zakelijke relatie die tussen partijen bestond en het vertrouwen dat Jansenkozijn in de heer Pietersen meende te kunnen stellen. Van belang daarbij is ook dat de heer Pietersen herhaaldelijk betalingstoezeggingen vanuit zijn privévermogen heeft gedaan. Namelijk, door aan te geven dat Jansenkozijn betaald zou worden uit de verkoop van zijn vakantiewoning. Jansenkozijn is om die reden doorgegaan met leveren.

Uiteindelijk krijgt Jansenkozijn 80% van de vordering betaald, doordat het vakantiehuis aan zee executoriaal verkocht wordt.

Kortom

Boek uw vordering nooit direct af, indien het bedrijf van uw klant leeg is of zelfs onverhoopt failliet gaat. Veel vaker dan gedacht zijn er redenen om de bestuurder alsnog persoonlijk aansprakelijk te stellen en kan alsnog uw vordering, en ook de gevolgschade, binnengehaald worden.

U kunt altijd advies opnemen met Wendy Charko voor advies en informatie.

Vragen of opmerkingen?

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

Chat openen
1
Vragen? Stel ze nu, wij beantwoorden ze graag!