Wanneer uw onderneming met enige regelmaat producten uit dezelfde productgroep of van dezelfde leverancier inkoopt, kan het interessant zijn om de inkoopbehoeften samen te voegen. Het is namelijk bepaald niet efficiënt om tientallen keren per jaar dezelfde of vergelijkbare orders aan één en dezelfde leverancier te sturen. Die praktijk stroomlijnen kan via een afroepcontract of via een raamcontract. Het verschil tussen deze twee overeenkomsten zit hem in de flexibiliteit van de orders.
Afroepcontract
Een afroepcontract is een afspraak tussen partijen om gedurende een vastgestelde periode een vooraf overeengekomen bedrag bij een bepaalde leverancier te besteden. De leverancier kan ook het type artikelen of diensten vermelden die geleverd kunnen worden in het contract. Een overzienbaar aantal producten waarvan de omvang op voorhand vaststaat of met enige zekerheid geschat kan worden, wordt bedoeld. De inkoper is bij een afroepcontract verplicht om de overeengekomen hoeveelheden af te nemen.
Raamcontract
Een raamcontract of raamovereenkomst is een afspraak tussen partijen om een bepaald product of bepaalde dienst voor een vastgestelde periode voor een vooraf vastgestelde prijs en tegen vooraf afgesproken voorwaarden te leveren. Dit is het juiste instrument wanneer het aantal producten onoverzienbaar groot wordt en de behoefte te onzeker is om daar bindende afspraken over te maken. Een raamcontract bepaalt dan het kader waarbinnen een aantal algemene of gemeenschappelijke bepalingen staan die voor een bepaalde periode zullen gelden voor een x aantal leveringen. De aflevering geschiedt aan de hand van een afroeporder. Het raamcontract is voornamelijk bedoeld voor gebruik bij herhaling, bij voorkeur voor een langere periode en voor grotere aantallen verschillende producten. Het raamcontract bevat slechts een beperkte of zelfs in het geheel geen afnameverplichting, wat dus verschilt met het afroepcontract.
Voordelen
Het voordeel van een raamcontract is dat je investeert in het deugdelijk vastleggen van afspraken tussen leverancier en afnemer, wat voor beide partijen voor een kostenbesparing kan zorgen. Denk aan de directe en de indirecte inkoopkosten. Er hoeven dus geen afspraken opnieuw worden vastgelegd bij iedere nieuwe bestelling. De afspraken in een raamcontract zijn leidend, tenzij bij het tot stand komen van de opdracht of het plaatsen van een bestelling uitdrukkelijk wordt afgeweken van het raamcontract. Indien in het raamcontract prijsafspraken of tarieven staan, dan hoeft bij een aanvraag niet elke keer een offerte gestuurd te worden. Met een raamcontract maakt u uw handelsrelatie dus efficiënter. Er zijn veel onderwerpen die geregeld kunnen worden in een raamcontract. Onder andere:
– standaard productomschrijvingen en de specificatie
– een indicatie van het verwachte toekomstig verbruik
– leveringsafspraken
– (staffel)prijzen en de daarop geldende kortingen of eventuele toeslagen
– bestel- en verpakkingshoeveelheden
– keuringseisen en methoden
– leveringstermijnen en tijdstippen
– afroepgroottes
– wijze van afroepen (per mail, fax, telefoon)
– contactpersonen
– afleveringsadressen
– contractperiode
– betalingscondities
– (inkoop)voorwaarden / incoterms
– verzekeringen
– opzegging
Heeft u een relatie met een leverancier waarbij u regelmatig diensten of producten afneemt? Denkt u dat een raamcontract of afroepcontract wel iets kan zijn voor uw handelsrelatie? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten. Zij hebben de benodigde kennis om u hierin te adviseren en deze contracten samen met u op te stellen.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan