Iedereen is er mee bekend: uw klant betaalt uw factuur niet, maar u heeft zelf al uw diensten of producten volgens afspraak geleverd. Na meerdere keren uw debiteur te wijzen op dit feit, ontvangt u nog steeds uw geld niet. Bij nader persoonlijk contact komt er ook geen duidelijk antwoord. Wat nu uw debiteuren niet betalen? Blue Legal helpt u verder!
‘Ik ben toch geen bank!’
Onze klant waarmee we veel samenwerken op het gebied van contracten en intellectuele eigendom, belde chagrijnig op nadat hij voor de zoveelste keer te horen had gekregen dat ‘men er druk mee bezig was’ en dat men een voorstel tot afbetaling wilden doen. Daarvoor was het verhaal dat er een nieuwe CFO was, en daarvoor dat er onduidelijkheden waren over de facturen. Het ging overigens over een bedrag met meer dan 5 nullen, voor onze klant een serieuze post. ‘Wie moet ik hiervoor bellen?’ was de vraag aan ons.
‘Nou’, was het antwoord, ‘verder bellen hoeft niet, je bent precies op het juiste adres’. Vanwege onze specialisaties is het niet altijd bekend dat we ook hierin vlijmscherp kunnen opereren als advocaat! Voor kleine en eenvoudige vorderingen tot complexe geschillen, met onze Blue Collect aanpak zijn wij voor veel klanten de partner bij en het verlengstuk van het debiteurenbeheer. Door de combinatie van slimme software en scherpe advocaten houden wij de post dubieuze debiteuren op uw balans laag.
Incasso op niveau
Vaak is er sprake van betalingsmoeilijkheden, in dat geval halen we dat boven water en zorgen wij ervoor door duidelijke en korte afspraken te maken dat uw factuur bovenaan de stapel komt te liggen en u snel(ler) betaald wordt. Omdat uw klant te maken heeft met een professionele partij, met een constructieve en positieve insteek en die direct bereikbaar is en daadwerkelijk afspraken maakt, blijft het zakelijk. ‘Incasso met behoud van de relatie‘, noemen wij dat en dat werkt in een groot deel van de gevallen uitstekend.
‘Blaffende honden bijten niet’
Helaas is het een gegeven dat een klein deel van de debiteuren niet van goede wil is. Al dan niet moedwillig zijn diensten of producten afgenomen en wordt u niet, of niet volledig, betaald. Dat zijn vaak ook de partijen die het klappen van de zweep goed kennen en precies weten hoe ze betaling en het systeem kunnen frustreren. Intern noemen wij dat ook wel ‘de boefjes’. Die pakken we nog korter aan in de communicatie een aanpak. Deze ‘boefjes’ weten heel goed dat ze bij een incasso door een goed en scherp advocatenkantoor wel een risico lopen. Wij kunnen namelijk direct rechtsmaatregelen nemen die impact hebben. Denk daarbij aan beslag, ook onder derden zoals klanten van uw debiteur/debiteuren, op bankrekeningen en vorderingen maar ook bijvoorbeeld op goederen in een warehouse of bij een logistieke partner. En, als ultieme stap, natuurlijk ook de faillissementsaanvraag. Omdat wij deze middelen zelf kunnen inzetten, en dus geen tijd verliezen of extra kosten hoeven te maken, kunnen we dat heel snel en efficient doen. En dat weten dit soort debiteuren donders goed!
En dus behalen we ook hier hele goede resultaten. En daar zijn we best trots op!
Dit incassotraject
Goed, terug naar onze klant. Dit was duidelijk geen standaard-werk, de voorfase had deze klant zelf al goed gedaan, maar hij werd zoals gezegd steeds aan het lijntje gehouden. De eerste factuur was inmiddels 4 maanden oud en toeleveranciers en BTW was al betaald. En nog was er geen zicht op een toezegging, laat staan een betaling.
Op dat moment pakten wij het over. In zo’n bijzonder traject stemmen we vaak samen af met de cliënte. In dit geval was ons bekend dat de debiteur in moeilijkheden verkeerde, maar goede vooruitzichten had. Bovendien was er nog niet lang geleden een grote investeerder ingestapt, die zijn investering niet zomaar zou willen laten verdampen.
Men had inmiddels ook al een aantal maanden het bedrijf door laten draaien, waardoor wij ook konden concluderen dat er selectief met de betalingen was omgegaan. Dat betekent een grote kans op bestuurdersaansprakelijkheid bij een faillissement.
Dus, een faillissement was uiterst onaantrekkelijk voor deze debiteur en het argument ‘we hebben het geld niet’ was misschien strikt formeel juist, het stond niet op de bank inderdaad, maar binnen de groep was er genoeg. Waarom zou onze kant dan genoegen moeten nemen met een betalingsregeling van 18 maanden? De rol van bank kon de investeerder/aandeelhouder prima zelf vervullen.
Nadat we dit besproken hadden met de debiteur, kwam er binnen 3 dagen een concreet voorstel tot betaling van het overgrote deel van de vordering binnen 1 week. De klant had al bijna afscheid genomen van het hele bedrag, dus na nog wat uit-onderhandelen kwam er een deal tot stand.
Een succesvol traject
Kijk, en daar worden wij dan ook weer blij van. Ook al hebben wij nu niet het werk en de omzet van de procedure, onze klant is beter af en dat is waar het omgaat. Want, ook al hadden we die procedure zeer, zeer waarschijnlijk gewonnen en er nog meer geld uit kunnen slepen voor onze klant, het risico bestaat ook dat tegen die tijd de debiteur wel failliet zou zijn; onze klant had inmiddels alle vertrouwen in de directie daar wel verloren.
Actie! Blue Legal vs debiteuren
Weten wat wij voor uw organisatie kunnen doen? Ook voor het standaard debiteurenbeheer en incasso? Wij leggen het succes van onze Blue Collect graag uit!
Zoals u van ons gewend bent kunnen wij u bij Blue Legal met alles op het gebied van arbeidsrecht, ondernemingsrecht & privacy/ ICT helpen. Op ieder rechtsgebied hebben wij specialisten die u met een passende oplossing kunnen helpen. Van het helpen bij een niet betalende debiteur, zoals wij in bovenstaande case hebben gedaan, tot het opstellen van bedrijfsreglement. Neem gerust contact met ons op, en spar met één van onze specialisten over uw kwestie. Wij staan u graag te woord. +31 (0) 76 521 35 36.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan