Ontdek de meest voorkomende vragen over het nieuwe pensioenstelsel die onze experts Margot en Jan Gerrit ontvangen van ondernemingsraden, werkgevers, accountants en fiscalisten. Leer hoe dit nieuwe stelsel invloed kan hebben op uw organisatie en krijg inzicht in belangrijke aspecten zoals de rol van de ondernemingsraad en werkgeversverantwoordelijkheden.
De gevolgen van de Wet Toekomst Pensioenen voor werknemers bij baanverandering en waardeoverdracht van pensioen (6/6)
De recente invoering van de Wet Toekomst Pensioenen heeft belangrijke veranderingen teweeggebracht in het pensioenlandschap. Eén aspect dat van invloed is op werknemers die van baan veranderen, is de mogelijkheid om hun opgebouwde pensioen over te dragen naar een nieuwe pensioenuitvoerder. In deze blog zetten we uiteen wat dit betekent voor werknemers en hoe de nieuwe wetgeving de waardeoverdracht van pensioen beïnvloedt.
Pensioenregeling wijzigen? De rol van de ondernemingsraad (5/6)
Een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor werknemers is het pensioen. Een werkgever kan echter niet zomaar de pensioenregeling wijzigen zonder de instemming van de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT). In deze blog bespreken we de rol van de ondernemingsraad bij het wijzigen van de pensioenregeling en wat deze precies inhoudt.
Werknemers en hun nieuwe pensioenregeling (4/6)
Wat voor invloed heeft de Wet toekomst pensioenen op uw werknemers? Het is uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun pensioenregeling tijdig zijn aangepast volgens de nieuwe wetgeving. Daarnaast is het belangrijk om uw werknemers tijdig op de hoogte te stellen van de veranderingen die van toepassing zijn op hun individuele pensioenregeling. Of uw onderneming verplicht deelneemt aan een bedrijfstakpensioenfonds of dat u een eigen pensioenregeling heeft bij een verzekeraar of premie pensioeninstelling, maakt echter een groot verschil. In deze blog bespreken we de implicaties van een verplicht bedrijfstakpensioenfonds en het belang van een goede communicatie met werknemers in deze situatie.
Te veel opgenomen vakantiedagen; is verrekening bij de eindafrekening toegestaan?
Elke werknemer heeft recht op vakantiedagen. Wettelijk gezien heeft een werknemer recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar, maar meestal heeft een werknemer nog een paar dagen extra. Gemiddeld heeft een werknemer in Nederland 25 vakantiedagen.
De gevolgen van de WTP voor de hoogte van pensioenpremie (3/6)
Met de invoering van de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) ondergaat het Nederlandse pensioenstelsel een ingrijpende verandering. De traditionele uitkeringsregelingen, waaronder middelloonregelingen, zullen worden vervangen door beschikbare premieregelingen. Deze nieuwe wetgeving vereist dat vrijwel alle pensioenregelingen in Nederland aangepast worden. Deze blog zal ingaan op de collectieve werknemerspensioenregelingen en de hoogte van de pensioenpremie.
Het concurrentiebeding sneuvelt altijd bij de rechter?!
Een werkgever komt niet altijd in actie als een werknemer naar de concurrent vertrekt terwijl er een concurrentiebeding is. Als een werkgever komt met een vraag over een ex-werknemer die bij de concurrent is gaan werken en de klanten actief aan het benaderen is, dan blijkt vaak dat betere kennis van het concurrentiebeding nuttig was geweest. Veel ellende had dan voorkomen kunnen worden.
Werkgevers: aan de slag met de nieuwe pensioenregelingen (2/6)
Binnenkort treedt de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) in werking, met als doel het pensioenstelsel klaar te maken voor de toekomst. De WTP introduceert nieuwe regels voor pensioenopbouw en biedt werknemers meer keuzevrijheid. Werkgevers zullen zich moeten aanpassen aan deze nieuwe wetgeving en moeten hun pensioenregelingen daarop afstemmen.
Mag ik de arbeidsovereenkomst opzeggen vóór de ingangsdatum?
In de praktijk zien we nog wel eens dat een arbeidsovereenkomst voor aanvang wordt opgezegd.…
Due Diligence onderzoek: Dé belangrijke stap voor uw personeel
Wij hebben het al eerder met u gehad over de stappen in Due Diligence onderzoek. De laatste belangrijke stappen in de overname zijn: het inlichten van het personeel en het eventueel wijzigen van arbeidsvoorwaarden. Ondanks dat dit vaak de laatste stappen zijn in een overname, is het toch belangrijk om hier in een vroeger stadium al wel bij stil te staan. En daar zijn binnen de overname ook genoeg mogelijkheden toe.