Veilig werken in de cloud?

Het is nog steeds een hot topic: de gevaren van het internet en de risico’s van de cloud. Big Data, een geslaagde hack, phishing en het lekken van gegevens. En dat terwijl anderzijds de privacy-eisen voor bedrijven en de aansprakelijkheden steeds strenger worden.

Hoe is dat in uw bedrijf geregeld? Hoe is uw beveiliging? Het gaat niet meer alleen om uw eigen gegevens, maar ook om die van uw klanten. Zijn die beschermd?

Wij zien vaak prachtige technische oplossingen, en daarmee is dan iedereen gerustgesteld. Ten onrechte!

Het grootste risico zijn wij zelf. U en ik. Wij mensen hebben er namelijk een handje van om gemak te laten prevaleren boven veiligheid. Dat komt door een psychologisch mechanisme dat er voor zorgt dat we de gevolgen van ons eigen gedrag onderschatten, en de risico’s van het gedrag van anderen overschatten. Het gevoel “in control” te zijn maakt ons roekeloos.

De knop ‘Onthoud mijn wachtwoord’ is zo verleidelijk, maar killing in een verantwoorde bedrijfsvoering. Een Word-document op de server met alle bedrijfsinlogcodes (‘voor als iemand ziek is’) kan uw faillissement veroorzaken. Ook het wachtwoordgebruik is dramatisch: bij de LinkedIn-hack bleek dat de meest gebruikte wachtwoorden “123456”, “password” en “iloveyou” zijn. En 1 op de 3 gebruikers gebruikt hetzelfde wachtwoord voor alle sites… Iemand die uw email account kraakt kan uw wachtwoorden wijzigen en dan overal bijkomen.

Veilig online werken vereist discipline, kennis maar vooral bewustwording. Bij u zelf, maar vooral ook bij uw medewerkers. De toekomst van uw bedrijf hangt er vanaf!

De moraal: verbeter uw beveiliging en begin bij uzelf!

Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat
1
Heeft u zakelijke vragen? Neem contact met ons op.