Sanctie voor Google voor niet naleven van privacyregels

Eind 2014 heeft het College bescherming persoonsgegevens (CBP) wereldkundig gemaakt dat zij Google een last onder dwangsom hebben opgelegd. De hoogte daarvan kan oplopen tot 15 miljoen euro.

Google heeft sinds 2012 aangepaste privacyvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn echter volgens het CBP in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Google slaat allerlei gegevens van gebruikers op, zoals locatiedata, bekeken video’s en zoekresultaten om vervolgens bijvoorbeeld het advertentieaanbod aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Dat zou een mooi resultaat kunnen zijn, zo krijg je immers als internetgebruiker advertenties die voor jou interessant kunnen zijn. Maar de wettelijk vereiste toestemming vooraf van de gebruiker, heeft Google niet.

Voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP zegt hierover: “Google vangt ons in een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens zonder ons dat te vertellen en zonder daarvoor onze toestemming te vragen. Dit loopt al sinds 2012 en wij hopen dat ons geduld niet langer op de proef gesteld zal worden”.

Het CBP heeft een drietal eisen gesteld aan Google waarvan de deadline in februari 2015 afloopt. Eén eis is dat ondubbelzinnige toestemming moet worden gevraagd aan de gebruikers voor het combineren van persoonsgegevens uit de verschillende Googlediensten. Dit kan bijvoorbeeld via een duidelijk toestemmingsscherm. Ondubbelzinnige toestemming kan niet worden verkregen door informatie hierover in de algemene (privacy)voorwaarden, zo geeft het CBP aan.

Hoe het vooraf toestemming geven dan wel vorm moet krijgen, is nog maar de vraag. Inmiddels ligt een voorstel voor de wijziging van de cookiebepaling in de Telecommunicatiewet bij de Eerste Kamer. De cookiebepaling is duidelijk zijn doel voorbij geschoten en heeft met de vooraf vereiste toestemming het internetgebruik niet makkelijker of duidelijker gemaakt. Veel gebruikers klikken de melding snel weg, zonder deze te lezen of te beseffen waar ze nou eigenlijk toestemming voor geven.

Aanpassen is één ding, maar gebruikers bekend maken met wat cookies nou zijn en waar gebruikers nou specifiek toestemming voor geven in het geval van Google, is nog iets anders. Op 28 januari 2015 is het Europese dag van de Privacy met als doel gebruikers bewust te maken van de privacy van hun data.

Uiteraard houden we u op de hoogte. Wilt u zeker weten dat uw website voldoet aan de wettelijke vereisten? Neem dan contact op.

Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat
1
Heeft u zakelijke vragen? Neem contact met ons op.