Online kopen: nieuwe regels!

De Europese consumentenrichtlijn regelt een aantal basisrechten die Europese consumenten hebben wanneer zij online winkelen. Sinds 13 juni 2014 is de richtlijn vernieuwd en is een aantal veranderingen van kracht. Voldoet uw webwinkel wel aan de nieuwe en strenge voorwaarden? We leggen de belangrijkste wijzigingen graag aan u uit.

Retourrecht

Consumenten mogen binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden afzien van de koop van het product dat zij online hebben gekocht. Dit betekent per 13 juni een verruiming van de termijn van 7 naar 14 dagen. De wetgever heeft hiervoor een speciaal formulier ontworpen dat webwinkeliers aan consumenten moeten verstrekken. Gebruikt u dit formulier al?

Doet u dit niet, dan kan de consument nog veel langer de koop ongedaan maken!

Informatieplicht

Om consumenten beter te beschermen, hebben webwinkels een zwaardere informatieplicht gekregen. Zo moeten webwinkels bijvoorbeeld op hun website de toepasselijke garantie vermelden, net als de klachtenprocedure die de webwinkel hanteert. Denk daarbij aan hoe een consument een klacht kan indienen en binnen welke termijn u deze klacht afhandelt.

Wanneer u een termijn belooft, moet u deze ook nakomen. Het is dus belangrijk om deze klachtenprocedure ook binnen uw bedrijf goed kenbaar te maken. Daarnaast moet het voor de consument duidelijk zijn dat het plaatsen van een bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Dit dient u dus duidelijk te vermelden voordat de consument de bestelling afrondt.

Verbod op verborgen kosten op internet

U dient op de website duidelijk te vermelden wat de kosten zijn van het product en welke kosten daar eventueel bij komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verzendkosten of kosten voor de retourzending. De consument betaalt de kosten van de retourzending, tenzij u heeft nagelaten om op uw website vermelden dat de consument de kosten moet betalen.

Terugbetaling na ontbinding

Als de consument een online gekocht product niet wil behouden, dan moet de webwinkel het betaalde bedrag binnen 14 dagen terug betalen. Deze termijn was in Nederland tot 13 juni nog 30 dagen.

Verbod op vooraf aangevinkte check boxes

Het is niet meer toegestaan om tijdens het bestelproces vinkjes vooraf in te vullen voor de consument. Een vinkje kan bijvoorbeeld gebruik worden om de bezorgwijze ( thuis of bij een afhaalpunt ) te selecteren, of een mogelijk interessant product bij de bestelling aan te bieden.

Conclusie

Op het moment dat u niet voldoet aan de wijzigingen, kunt u voor verrassingen komen te staan. Als u de consument niet goed informeert, kan de retourtermijn bijvoorbeeld worden verlengd tot 12 maanden. En u heeft de verplichting om binnen 30 dagen te leveren, maar u kunt een andere termijn overeenkomen. De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op naleving van de regels. Het maximum boetebedrag is niet mals. Als u zeker wilt weten dat u voldoet aan de consumentenregels, kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Vragen of opmerkingen?

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

Chat openen
1
Vragen? Stel ze nu, wij beantwoorden ze graag!