Compensatie bij telefonie- en/of internetstoringen, die langer dan 12 uur duren, per 1 juli 2017

Na de recente telefonie- en internetstoringen in het hele land heeft de overheid besloten een wetswijziging door te voeren om de klanten tegemoet te komen. Met de wetswijziging krijgen alle klanten, dus ook de zakelijke, vanaf 1 juli 2017 financiële compensatie voor de storingen. Deze compensatieverplichting wordt aan zowel aanbieders van vaste en mobiele telefonie, als ook aan aanbieders van televisie en internet opgelegd.

De reden hiervoor is, aldus minister Kamp, dat internet en telefonie onmisbaar zijn geworden in onze maatschappij. Storingen leiden niet alleen tot persoonlijk ongemak, maar hebben ook gevolgen voor onze economie. Het is dus redelijk dat zowel consumenten als zakelijke klanten compensatie krijgen bij lange storingen. Een minimum compensatie wordt wettelijk vast gelegd. Volgens minister Kamp kunnen aanbieders zich echter wel onderscheiden van hun concurrenten door een hogere compensatie uit te betalen aan klanten met als doel klantvriendelijker te zijn.

Wel geldt er een minimale duur aan de storing voordat er aanspraak gemaakt kan worden op compensatie. Compensatie is pas verplicht als de storing langer duurt dan 12 uur. De minimale vergoeding voor elke klant, zowel met een abonnement als met een prepaid contract, bedraagt altijd één euro. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft een klant recht op ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van twee dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort. Voor prepaid contracten wordt de vergoeding, per 24 uur dat de storing zich voordoet, vastgesteld op €0,50.

De regeling biedt, naast het naar boven bij stellen van de hoogte van de geldelijke compensatie, ruimte voor aanbieders om klanten in plaats van een geldelijke compensatie een andere compensatie aan te bieden, zoals extra data of beltegoed. De voorwaarde is bij een dergelijke compensatie wel dat de klant hiermee uitdrukkelijk akkoord moet gaan.

De compensatie lijkt niet extreem hoog en het bedrag is ongeveer gelijk aan de betaalde abonnementskosten. De compensatie staat dan ook vermoedelijk niet in verhouding met de daadwerkelijk geleden schade door het niet bereikbaar zijn. Echter is het belangrijkste doel van de wetswijziging dat er een incentive aan de aanbieders wordt gegeven dat zij hun diensten beter moeten verrichten en storingen moeten voorkomen, zodat iedereen zich op zijn business kan richten zonder dat er zich nog veel storingen voor zullen doen.

Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!

Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!

Blog reactie

"*" geeft vereiste velden aan

Volledige naam*

Chat
1
Heeft u zakelijke vragen? Neem contact met ons op.