Tegenwoordig lijkt er geen bedrijf of huishouden in Nederland te zijn waar geen online bestellingen bezorgd worden. Maar heeft u weleens nagedacht over het logistieke proces en de benodigde data die ervoor zorgt dat u uw pakket dezelfde dag nog of de volgende dag in huis heeft? Bent u zich daarnaast ook bewust van de mogelijkheden om uw pakket terug te zenden, zonder daarvoor de deur uit te moeten? En, nog een stapje verder, welke data (over u!) daarvoor uitgewisseld wordt?
Wij wel! We hebben een klant die via zijn platform het gehele logistieke proces van deur tot deur coördineert. En niet alleen verzenden, maar ook het ontvangen van pakketten. Doordat alles online / in een app ingeregeld wordt voor de consument en zakelijke partijen, is dit voor de digitale consument van nu en alle leveranciers, webshops maar ook transporteurs en koeries een grote uitkomst. In het heden, maar door de verzamelde data kan in de toekomst het ophalen en bezorgen nog meer op maat worden ingeregeld en bijvoorbeeld de verkeersdrukte in de stad worden gereduceerd, kunnen bedrijven en consumenten kiezen voor gebundelde bezorging etc. etc. Wie het doet, op welke manier het wordt vervoerd, de betaling en verzekering, etc.; alles wordt door het platform geregeld!
Echter, bij een dergelijke dienstverlening speelt de privacywetgeving natuurlijk een grote rol en dienen de voorwaarden richting alle gebruikers en betrokkenen duidelijk en transparant te zijn. Daarnaast heeft het bedrijf een imago waarin zij als doel heeft haar klanten op gemakkelijke en snelle wijze tot dienst te zijn. Eenvoudige en transparante communicatie draagt daar uiteraard voor een groot deel aan bij.
Nu is de privacywetgeving toch wat complexer en dient deze op de bedrijfsvoering worden toegepast zonder afbreuk te doen aan het trendy imago van makkelijk, zeker en snel. Het eerste aandachtspunt waar men aan kan denken is een privacy statement die moet voldoen aan de privacywetgeving, maar toch (snel) begrijpelijk moet zijn voor de klant van deze expediteur. Om het simpel uit te leggen is voor het verzenden of ontvangen van een pakket vereist dat de adresgegevens van de betreffende partij gedeeld wordt met diverse partijen, denk daarbij aan vervoerders of koeriers. Daarnaast heeft de expediteur ook contactgegevens nodig van de klant om het pakket te kunnen verzenden en/of bezorgen, in geval van bijzonderheden. Van belang is dan vooral de beoordeling welke gegevens van klanten noodzakelijk zijn om te delen met bijv. vervoerders. Wanneer is het bijvoorbeeld gerechtvaardigd om contactgegevens met een vervoerder te delen? Hoe het delen en verkrijgen van persoonlijke informatie overzichtelijk kan worden weergegeven in een privacy statement, maar ook hoe dit past binnen het proces van deze organisatie, is maatwerk. Deze vragen beantwoorden wij dan ook voor deze expediteur met het oog op de privacywetgeving, maar vooral ook met het oog op het specifieke imago en groei-perspectief van dit bedrijf. De uitdaging is hier om formele juridische (privacy)voorwaarden om te zetten in duidelijke en positief geformuleerde afspraken, zo kort en helder mogelijk, waarmee het bedrijf toch compliant is aan de privacywetgeving.
Wees dus gerust, samen met Blue Legal is uw organisatie en data in goede en veilige handen!
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan