Kun jij nog zonder internet en smartphone? Waarschijnlijk niet. De digitale wereld is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en zeker niet uit het bedrijfsleven. In deze blog lees je meer over de digitale regelgeving voor het MKB en de juridische kant van digitaal zakendoen. Praktische inzichten die jij als ondernemer kunt gebruiken. Want de regels veranderen snel. En dat is goed nieuws: nieuwe Europese wetgeving pakt eindelijk de macht van de grote techreuzen aan. Dat schept ruimte én kansen voor MKB’ers zoals jij.
Nieuwe digitale regelgeving voor eerlijke concurrentie
Er zijn twee belangrijke Europese regels bijgekomen die directe impact hebben op de digitale regelgeving voor het MKB: de DSA (Digital Services Act) en DMA (Digital Markets Act). Deze regels maken de digitale markt eerlijker en veiliger, maar zorgen vooral dat de macht van tech-giganten uit de VS en China wordt ingeperkt. Daardoor ontstaat eindelijk een eerlijker speelveld voor ondernemers zoals jij.
Wat betekent de DSA voor het MKB?
De Digital Services Act gaat over het reguleren van álle digitale diensten, zoals hostingproviders, online marktplaatsen, zoekmachines en sociale netwerken. Hoe groter de aanbieder, hoe strenger de regels.
Maak jij als MKB’er gebruik van online marketing via Instagram, Snapchat, Meta, LinkedIn of bijvoorbeeld platformen zoals Marktplaats, Bol.com, Decathlon of Amazon? Dan krijg jij ook met de DSA te maken. Deze platforms moeten transparanter worden over bijvoorbeeld hun advertentiebeleid en gebruikte algoritmes. Jij wordt dus minder afhankelijk van hun grillen. Dit onderdeel van de digitale regelgeving voor het MKB betekent dat jij meer grip krijgt op jouw online zichtbaarheid en marketing.
DMA: Gelijke kansen tegenover grote spelers
De Digital Markets Act richt zich specifiek op grote digitale platformen (poortwachters), waar jij als ondernemer of consument bijna niet omheen kunt. Deze wet voorkomt dat die grote spelers oneerlijke praktijken hanteren en zorgt voor gelijke kansen voor kleinere bedrijven zoals dat van jou.
Bijvoorbeeld door verplicht te stellen dat grote platformen hun diensten toegankelijk en koppelbaar maken met diensten van kleinere concurrenten of gebruikers. Ook mogen ze hun eigen producten niet meer bevoordelen ten opzichte van die van jou. Deze digitale regelgeving voor het MKB zorgt dus voor een eerlijker online speelveld.
Wat verandert er concreet voor jou als MKB’er?
Er ontstaat een veel eerlijker speelveld. Natuurlijk krijg je als MKB’er een extra stukje compliance erbij, maar je kunt nu makkelijker op de markt inspelen, beter concurreren en je marktaandeel vergroten.
Grote spelers mogen zichzelf niet meer voortrekken en dat verschil zie je nu al! Begin op tijd, want net als met AI gaan deze ontwikkelingen razendsnel.
Want zeg nou zelf: als iedereen straks via AI informatie zoekt, wat blijft er dan nog over van het businessmodel van Google, nu nog het platform waar veel ondernemers fors investeren? Waarom zou je nog SEO doen? Waar kijkt jouw doelgroep straks wel naar? Waar moet je adverteren, en hoe? Mogen Amazon of Bol.com dezelfde producten als jij verkopen en jouw aanbod pas op pagina 5 laten verschijnen?
Grijp jouw kans met digitale regelgeving voor het MKB
Kortom, mooie kansen voor jou met de nieuwe digitale regelgeving voor het MKB. Want winnen doe je niet meer door alleen de beste te zijn, maar vooral door snel te zijn! Wij helpen je daar graag bij. Neem contact op met Jelle Faber om eens te sparren over de mogelijkheden.
Meer weten? Advies nodig? Neem contact op!
Dit was slechts een deel van wat wij u kunnen vertellen. Meer weten?
Wij antwoorden graag, neem vrijblijvend contact op!
Blog reactie
"*" geeft vereiste velden aan