Welkom...

Direct marketing en persoonsgegevens

Home » Blog » Direct marketing en persoonsgegevens
afbeelding van Inge Leenheer

 

Direct marketing en persoonsgegevens


Iemands persoonsgegevens verzamelen en deze gebruiken voor vormen van direct marketing, is een doelgerichte manier om klanten aanbiedingen te kunnen doen. In veel gevallen is hier echter toestemming voor nodig. In onze vorige blog over het plaatsen van cookies, schreven wij al dat toestemming aan verschillende eisen moet voldoen. Onlangs ontvingen wij de vraag of het mogelijk is om toestemming voor aanmelding voor de nieuwsbrief in de algemene voorwaarden op te nemen. Een interessante en typische AVG-vraag met een helder antwoord.

Het rondsturen van nieuwsbrieven is een vorm van direct marketing. Ook voor direct marketing is toestemming vereist, die ook weer aan de voorwaarden voor toestemming uit de AVG moet voldoen. Dat komt erop neer dat de toestemming vrij gegeven, specifiek, uitdrukkelijk en geïnformeerd moet zijn voordat deze toestemming rechtsgeldig is.  Daarop bestaat wel één uitzondering: de toestemming is niet vereist bij bestaande klanten. Bestaande klanten zijn diegenen die al eens eerder bij de afzender van de nieuwsbrief een product hebben gekocht of een dienst hebben afgenomen.

Bestaande klanten benaderen

Een nieuwsbrief mag dus zonder toestemming worden verstuurd aan bestaande klanten. Hier past echter wel weer meteen een nuancering bij. Het benaderen van bestaande klanten door middel van direct marketing geldt namelijk alleen maar voor het doen van aanbiedingen van soortgelijke producten of diensten als die de klant eerder heeft afgenomen. De nieuwsbrief mag niet verstuurd worden voor andere soorten marketing en dus ook niet voor nieuwsbrieven met daarin reclame en aanbiedingen voor heel andere producten of diensten dan die de klant eerder heeft gekocht. Let er overigens ook goed op dat een bestaande klant die de nieuwsbrief ontvangt, zich eenvoudig en snel moet kunnen afmelden van de nieuwsbrief.

Algemene voorwaarden

Ook bij het aanmelden voor een nieuwsbrief geldt dat de klant een actieve handeling heeft verricht voor het geven van toestemming. Een clausule opnemen in de algemene voorwaarden waarin staat dat een klant bij de aanschaf van een product automatisch toestemming geeft voor het ontvangen van de nieuwsbrief, is dus niet in overeenstemming met de wet. Bovendien is akkoord gaan met de algemene voorwaarden vaak vereist voor het kopen van een product. Als een klant geen andere keuze heeft dan de algemene voorwaarden te accepteren, kan de toestemming nooit vrij gegeven zijn, wat óók weer een vereiste is voor rechtsgeldige toestemming.

De Rechtbank Midden-Nederland heeft in november overigens nog een belangrijke uitspraak gedaan. Op grond van deze uitspraak kan een commercieel belang ook kwalificeren als een gerechtvaardigd belang in de zin van de AVG om gegevens te mogen verwerken. Dit biedt openingen voor de praktijk. Wellicht dat met een verdere ontwikkeling in de rechtspraak, het gebruiken van persoonsgegevens voor direct marketing daardoor ook onder het gerechtvaardigd belang kan vallen waardoor geen toestemming meer nodig is.

Verlengde Poolseweg 40
4818 CL  Breda (NL)

BTW-nummer: NL818590014B01
KvK: 20148092

office@blue-legal.nl
  +31 (0) 76 521 35 36
  +31 (0) 76 564 91 89
Volg ons op: